Att Älska Löpning

Att löpträningen har spritt sig som en löpeld genom landets alla hörn har väll inte undgått någon. En orsak till att löpning lockar så många människor är nog den enkelhet som löpningen erbjuder. Även om det hela tiden lanseras nya ”löparprylar” så som pulsklocka, kompressionsstrumpor, flashiga kläder till avancerade löparskor. Så finns alltid det enkla alternativet. Snöra på sig skorna, iklädd i precis det som passar och ge sig ut. På cykelbanorna i området, på motionsslingan i närheten, rätt ut i skogen, på löpbandet, möjligheterna är oändliga precis som sträckan, farten och stilen!

Appropå kläder så minns jag själv när jag som tonårig fotbollsspelare tränade löpträning på vintern iklädd lagets mysdress i bomull med lagets logga på ryggen och namnet tryckt på bröstet. Galet stolt över den fina dressen löpte jag med bylsiga byxor och tjock bommullströja, vantar och rutig toppluva och det gick det med!! Måste trots allt säga att jag ändå är tacksam att utvecklingen inom klädfronten gått framåt.

Själv är jag är en löpare som gillar att ibland bara få löpa utan pulsklocka, utan tids- eller fartmål. Låta benen rulla på i en bekväm fart, låta tankarna flöda och bara njuta av min omgivning. Riktig mental och fysisk återhämtning. Precis som jag lika mycket älskar att pressa mig för att förbättra tiden på 1000-meters intervallen eller se att pulsen ligger lägre än förra gången jag gjorde samma pass. Att bara hålla fokus på precis just nu. När tankarna vandrar från att vilja ge upp här och nu, till tankar om varför jag gör detta, till tankar om att jag orkar höja farten lite till, jag klarar det, bara 200m kvar, tänker på spurten i upploppet på kommande lopp jag ska vara med i. Även det mental träning, att gå stärkt ur känslan att jag klarade att genomföra det planerade passet jag satt upp för mig själv! Men jag njuter ofta också av känslan att få ta ut mig, att svetten sprutar från kroppens alla hörn, att andningen ökar kraftigt och hjärtat slår hårt i bröstet, att benen instabilt skakar när jag är klar.

ATT ÄLSKA LÖPNING HÄR OCH NU!

 

Tänkte dela med mig av ett av mina Favoritpass.

Ett pass som tränar din kapacitet att löpa fort och att stärka din position/ hållning i löpsteget. Dessutom tränar du också det anaeroba systemet.

Uppvärmning 10min med 2-3 fartökningar om 45-60sek. Där varje fartökning går lite fortare. Detta för att driva upp pulsen innan du ska träna dina intervaller och på så vis slipper du gå stum direkt.

Intervaller 60-30 arbete -ståvila   1set x 10 reps eller 2set x 5 reps

Intervaller 30-30 arbete-ståvila   2 set x 10 eller 1 set x 10

Mellan varje set har du 2min stå/ gåvila

Nedvarvning 10min lätt jogg

OBS! Detta är förslag på dosen, men den är helt beroende av din löpvana och kan vara både mer eller mindre.

Själv kör jag ofta dessa pass på löpbandet för att jag ska kunna hålla samma fart på intervallerna. Oftast löper jag lite långsammare på 60-30 intervallen och ökar farten med 1,0-1,5 på löpbandet på 30-30 intervallen. Kör du passet utomhus, vilket går lika bra är mitt tips att du löper samma sträcka fram och tillbaka. Märk ut var du startar och slutar sedan försöker du löpa varje intervall mellan dessa märken. Tänk på att första intervallen ibland går lite för fort, så ta intervall 2 som en måttstock

Stort Lycka till och berätta gärna hur det går om du provar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *